Ga naar hoofdinhoud

Maak data inzichtelijk en overzichtelijk

Om tot de juiste strategie te komen is onderzoek doen dus een belangrijke factor. Maar het vervolgens overzichtelijk in kaart brengen van deze data ook. De juiste data is vaak al aanwezig, maar het moet nog inzichtelijk worden gemaakt. Wij presenteren data in een overzichtelijk dashboard. Hieruit ontstaan waardevolle inzichten.

Data science wordt ook wel data wetenschap genoemd en is een apart vakgebied. Met data science wordt onderzoek gedaan naar data waar vervolgens relevante inzichten uit voort komen. Binnen de data science werken specialisten (ook wel data scientists genoemd) wie deze inzichten met elkaar in verbinding kunnen leggen. Bij Active Collective doen we dit ook. Onze data scientists werken met de nieuwste programma’s om data digitaal te kunnen analyseren om tot waardevolle inzichten te komen. Dit gebruiken wij vervolgens weer voor het ontwerpen en uitwerken van een passende strategie of een concept.

Een customer journey is, vertaald naar het Nederlands, een klantreis. Met een customer journey wordt inzichtelijk gemaakt wat de reis is die een (potentiële) klant aflegt vanaf de oriëntatiefase (op zoek naar een product, dienst of antwoord) tot na de aankoopfase van deze product of dienst. De customer journey wordt visueel inzichtelijk gemaakt door middel van onderzoek. Deze inzichten zijn waardevol op veel facetten. Denk bijvoorbeeld aan de reis die een bezoeker op jouw website aflegt: waar komt hij of zij allemaal terecht? Welke pagina’s worden aangeklikt en waar kun jij dus als bedrijf op inspelen? Maar het is veel meer dan dat. Wij maken de customer journey van jouw potentiële klant inzichtelijk en tekenen hier onze strategie op uit. Zo slaan we nooit de plank mis.

Een employee journey is, vertaald naar het Nederlands, de medewerkers reis. De employee journey is te vergelijken met de customer journey: er wordt een reis geanalyseerd. Het verschil zit hem in het eerste woord. Bij een customer journey wordt de reis van de klant vastgesteld, bij de employee journey de reis van de medewerker. Het gaat hier om een reis binnen een organisatie. Van het solliciteren tot het verlaten van een organisatie en alles daar tussenin. Voor sommige sectoren en zo ook een aantal van onze klanten is het nodig om de employee journey in kaart te brengen om inzichten op te doen welke bijdragen aan een nieuwe strategie. Deze employee journey maken wij voor hen inzichtelijk.

UX staat voor User Experience, oftewel: de gebruikerservaring. Met UX-onderzoek wordt onderzocht hoe een gebruiker (of bezoeker) van een digitale omgeving (een website, app…) dit platform ervaart. Er wordt bijvoorbeeld gekeken naar de gedragingen en beweegredenen van deze gebruiker. Wanneer we een UX-design maken voor een klant is het onmogelijk om geen UX-onderzoek uit te voeren. Simpelweg omdat de juiste data en inzichten niet aanwezig zijn. Wij doen dus altijd UX-onderzoek om tot een kwalitatief UX-design te komen. Ook voor andere doeleinden kan het soms relevant zijn om UX-onderzoek uit te voeren. Daar waar dit nodig is weet ons gespecialiseerde team dit valide uit te voeren.