Probleemstelling
Levvel helpt kinderen, jongeren en (pleeg)gezinnen in lastige situaties weer op weg. Zodat ze met een stevige basis de toekomst tegemoet kunnen. Alle hulp wordt aangeboden onder één dak: van opvoedondersteuning tot specialistische jeugdhulp en zelfs complexe psychiatrische zorg. Levvel kampte met de uitdaging om de jongeren te motiveren en te betrekken bij hun verplichte en niet verplichte activiteiten.
- Levvel heeft te maken met een hoge mate van ‘no shows’
- Planningen worden handmatig gemaakt door de pedagogische medewerker
- Administratieve handelingen is een tijdrovend proces
- Het ontbreken aan inzicht in data
Plan van aanpak
We zijn gestart met meerdere brainstormsessies met alle stakeholders – mentoren, leraren, IT en teamleiders – om duidelijke scope te krijgen van de wensen. Vanuit de verzamelde inzichten hebben wij een prototype ontwikkeld, waarmee we een cyclisch proces van testen, feedback verzamelen en aanpassen hebben doorgelopen. Na verschillende iteraties hebben we een geoptimaliseerd systeem opgeleverd voor de eerste fase van de webapplicatie. Dit dynamische en inclusieve ontwikkelproces heeft er voor gezorgd dat het eindproduct maximale waarde toevoegt aan de dagelijkse praktijk binnen Levvel.
Oplossing
Een op maat gemaakt digitaal planningssysteem – genaamd PIP (Plan In Progress) – waarmee jongeren autonoom hun planning kunnen maken. De applicatie is in staat om onderscheid te maken tussen verschillende typen activiteiten: activiteiten waarvoor wel en geen inschrijving vereist is en verplichte activiteiten zoals school en therapie. Daarbij is een matching functionaliteit geïntegreerd, die de hulpvragen van jongeren koppelt aan het beschikbare aanbod. Dit bevordert de toegankelijkheid van geschikte activiteiten voor de jongeren en draagt ook bij aan een efficiëntere besteding van middelen. Als laatste hebben we een functionaliteit ontwikkeld dat het mogelijk maakt voor jongeren om hun portfolio op te bouwen. Hierdoor wordt de voortgang en ontwikkeling vastgelegd per jongeren en versterkt hun gevoel van vooruitgang en prestatie.
Insights
- 15% verhoging van engagement
- 23% verlaging van no shows
- 12% verlaging van administratieve handelingen
Deliverables
-
Strategie
-
UX
-
Development
-
Agenda
-
Planning
-
Profiel
Active Collective heeft ons geholpen met het ontwikkelen van een digitale planningstool bedoeld voor jongeren in de gespecialiseerde jeugdhulpverlening. Dat vroeg om nauwe samenwerking en maatwerk, en dat is gelukt. Ze hebben een prettige en persoonlijke benadering, zijn vakkundig, eerlijk, en doortastend.