Leerzame reisjes die de verborgen geheimen van Europese steden blootleggen, die op uniek cultureel en technologisch vlak ontwikkelingen doormaken.
Zoals sommigen van jullie misschien weten, vergezel ik jaarlijks een groep studenten van Amsterdam University of Applied Sciences op studiereis. Een grote eer om met studenten van de studie Communication and Multimedia Design (CMD) mee te gaan. Dit jaar stond de Poolse hoofdstad Warschau op het programma.
Een beeld van Warschau had ik niet echt. En Polen… tsja, sterk in landbouw? En ik dacht dat wodka daar oorspronkelijk vandaan komt. Ik realiseer me dat mijn beeldvorming volledig gebaseerd is op een handvol ervaringen met een select groepje Poolse staatsburgers. Meestal vrachtwagenchauffeurs en gastarbeiders. Ik schaamde mij dan ook flink voor deze onwetendheid.
Vrienden snappen er niets van. Zeven dagen met een stel studenten een stad door slenteren. ‘‘Geniet van je weekje vrij en sterkte met de kater!’’ Uiteraard begrijp ik de reacties; dat zou ik vermoedelijk een paar jaar geleden ook gedacht hebben. Gelukkig is het voor mij altijd een feestje om mee te mogen. Voorgaande jaren stonden Tallinn, Boedapest en Lissabon op het programma.
Allereerst is zo’n week leerzaam en leuk voor mezelf. Zo ben ik doorlopend zoekend naar versterking van mijn rol en competenties als creatief leider. Daarnaast is het belangrijk voor ons bedrijf – Active Collective – dat ze laagdrempelig blijft. En dat ze ook meegaat met de behoefte van nieuwe lichtingen supertalenten. Ook draagt het bij aan de aanscherping van onze visie; wat is de rol en verantwoordelijkheid van een digitaal bureau in het jaar 2035, afgezet tegen de geopolitieke, culturele en eco- én technologische scenario’s? Maar daarover mogelijk later meer.
Het doel van deze studiereizen is om de studenten kennis te laten maken met interculturele verschillen in digital design en technologie. En om begrip te krijgen van kansen en verantwoordelijkheden op mondiale schaal. Zo behandelden wij tijdens deze week complexe cases. Ook werd er gespeculeerd over de invloed van innovatie megatrends op de mens. En we bezochten gespecialiseerde digitale bedrijven, overheden en universiteiten.
Zo zijn er supermooie innovaties bedacht voor laadpalen in de stad, een tof mobile-unlocking mechanisme en een futuristisch Gradual Layered Biometric Security System™. Waarbij de Europese Unie als serviceverlener een belangrijke rol in speelt.
Het belangrijkste is dat de kwetsbare vragen van de mede-reisgenoten beantwoord werden. Denk daarbij aan essentiële zaken ‘Kan ik mijzelf beter verder specialiseren of is het slimmer om multidisciplinair te verbreden?’ Elke vakspecialist weet dat het antwoord op deze vraag veel impact heeft op iemands persoonlijke ontwikkeling en loopbaan en er feitelijk geen universeel antwoord bestaat.
Wat een wereldstad; wat een historie; en nogmaals, wat een onwetendheid van mijn kant. Ondanks het ongelofelijke leed van voorgaande generaties, toont men aldaar een onverschrokken wilskracht om het land weer op te bouwen. Ik had echt geen idee dat de Tweede Wereldoorlog en het communisme Warschau letterlijk en figuurlijk tot op het bot hadden afgebroken. En dat Polen slechts 30-jaar een democratie kent. De stad, cultuur en mensen hebben een diepe indruk achtergelaten.
Zó, lekker luchtig stukje dit..!
Reden voor de studievereniging om voor Warschau te kiezen snap ik inmiddels volledig. De verdeeldheid in de stad, het behoudende karakter van 1,7 miljoen inwoners. En aan de andere kant mega digitale innovatie in de publieke en private sector. Zo trekt de overheid komende jaren 2,2 biljoen euro uit om als serviceverlener digitaler te worden. Twee. Komma. Twee. Biljoen! Dat is heftig. Oja, en we hebben nog een rondleiding gekregen bij het Ministry of Digital Affairs… zo’n ministerie gun ik Nederland ook wel toe.
Innovatie in de publieke sector wordt gedragen door belastingcentjes, plus wat steun van de EU. Maar hoe zit het met de private sector? Nou, even indrukwekkend dus. De diepgang en het hoogstaande niveau van digitale strategie, duurzaam design en technologische innovatie is bij veel bedrijven in Warschau zeer indrukwekkend.
Aardig wat West-Europese multinationals kiezen er dan ook voor om in Warschau een vestiging te openen en hier een deel van hun digitale ontwikkeling te laten plaatsvinden. Voorheen gedreven door lagere arbeidskosten, maar hier komt snel verandering in. Het schoolverlatend talent en sterke intrinsieke gedrevenheid voor technologische vernieuwing staan hier centraal. Voor een land als Polen voelt digitale innovatie als de sleutel tot een nieuwe industriële revolutie.
De voornaamste les voor West-Europese digitale bedrijven is om Polen op innovatiegebied serieus te nemen. Dit wordt gesterkt door fantastische universiteiten, serieus geld vanuit de overheid en een betrokken private sector. Polen is going digital. And fast!
Na zdrowie!
Raymond vanuit Warschau.
Design speelt een belangrijke rol in ons leven en beïnvloedt onze interacties, aankopen, leefruimtes en zelfs ons zelfbeeld. Het fungeert als een visuele vorm van communicatie. Het vormt onze gevoelens over diverse onderwerpen, personen en plaatsen. In een wereld waar... Lees verder
Ik ben Uma, software engineer bij Active Collective. Onlangs heb ik mijn eerste jaar bij Active Collective afgerond. Het afgelopen jaar ben ik een spannende reis begonnen vol uitdagingen, kansen en persoonlijke groei. Met dit artikel wil ik mijn inzichten... Lees verder
Cyberbeveiliging is niet langer meer alleen een zorg voor grote ondernemingen. Ook kleine en middelgrote bedrijven spelen een cruciale rol in onze economie en hebben recht op gedegen bescherming tegen het groeiende risico van cyberaanvallen. In dit artikel belichten we... Lees verder
In onze reeks artikelen over de ontwikkelingscyclus van digitale producten hebben we aandacht besteed aan de diverse stadia, van een proof of concept tot het creëren van een prototype. Nu duiken we in de eindfase: het ‘minimum viable product’, oftewel... Lees verder
In ons vorige artikel hebben we jullie meegenomen in de eerste fase van de ontwikkeling van een digitaal product, namelijk een proof of concept. De volgende stap is het creëren van een prototype. Maar wat houdt een prototype nu precies... Lees verder
Opdrachtgevers benaderen ons vaak met de vraag om een digitaal product te ontwikkelen dat een significante bijdrage moet gaan leveren aan de optimalisatie voor een bepaald proces binnen de organisatie. Om vooraf te bepalen of de betreffende digitale oplossing haalbaar... Lees verder
In de afgelopen jaren heeft remote werken een enorme vlucht genomen, waarbij steeds meer mensen de vrijheid en flexibiliteit van werken op afstand omarmen. Vietnam is een populaire bestemming voor digital nomads[1] en remote werknemers, vanwege het land’s prachtige landschappen,... Lees verder
In het eerste deel hebben we het gehad over het onderhoud aan je website. In dit artikel gaan we het hebben over de snelheid en prestatie. In een tijd waarin gebruikers steeds hogere eisen stellen aan de snelheid en prestaties... Lees verder
Probeer je levens van mensen makkelijker of efficiënter te maken, maar loop je vast op de ontwikkeling van een digitaal product? Bij Active Collective ontwikkelen we software voor verschillende sectoren. Wel hebben we specialistische ervaring binnen het Life Sciences & Health Care domein. Welke behoefte je ook hebt; Wij denken met je mee en komen samen tot de perfecte digitale oplossing voor jouw menselijke vraagstuk.
Heb je vragen over een digitaal product? We helpen je graag verder. Neem contact met op met Guido voor meer informatie.