Ga naar hoofdinhoud

Een Design Sprint in 5 stappen

Het doel van een design sprint is om in een korte periode van tijd een prototype te ontwikkelen en te testen, wat helpt om tijd en middelen te besparen in het latere ontwikkelingsproces. Het is een effectief hulpmiddel voor het snel evalueren van nieuwe ideeën en het verkrijgen van belangrijke feedback van gebruikers.

1. Voorbereiding

Tijdens deze stap bepalen de deelnemers aan de sprint het doel en de scope van het project, en selecteren ze een gebruikersgroep om feedback van te verzamelen.

2. Ideeontwikkeling

Tijdens deze stap ontwikkelen de deelnemers ideeën voor het project door middel van brainstormen en andere creativiteitstechnieken.

3. Prototyping

Tijdens deze stap maken de deelnemers snelle prototypes van hun ideeën om te testen bij gebruikers.

4. Testen

Tijdens deze stap testen de deelnemers hun prototypes bij gebruikers om feedback te verzamelen en te leren wat werkt en wat niet.

5. Evaluatie

Tijdens deze stap analyseren de deelnemers de feedback die ze hebben verzameld tijdens de testing en beslissen ze wat het volgende stap in het ontwikkelingsproces zal zijn.

Begrijpen, conceptualiseren en visualiseren

De start

Het proces wat wij bij Active Collective doorlopen om tot een krachtig digital design te komen kent meerdere fases. Al deze fases dragen bij aan het succes van het digitale product. We doen onderzoek naar de gebruiker, voeren analyses uit om de pijnpunten te ontdekken en bedenken vervolgens een innovatieve oplossing voor de meest optimale gebruikerservaring.

De sprint

Vervolgens is het aan onze ontwerpers om deze innovatieve oplossing tot leven te wekken. Maar hoe weten we nou of onze innovatieve oplossing succesvol is geweest? We maken dit meetbaar aan de hand van data. We stellen hiervoor meetbare eisen op (ook wel KPI’s genoemd). Denk hierbij bijvoorbeeld aan de volgende eisen: 20% meer omzet, een conversie ratio van 3% of een verdubbeling van het aantal bezoekers ten opzichte van vorig jaar.

De finish

We gaan constant op zoek naar feedback om ons concept nog beter te maken. We beginnen laagdrempelig, op papier, met een lo-fi prototype. Vervolgens werken we dit, na concrete feedback en een testfase, uit naar een hi-fi interactief prototype met relevante content. Met het uiteindelijke doel om een zo goed mogelijke simulatie van de werking nabootsen en dit te delen met de eindgebruiker. Dit delen (en dus testen) met de eindgebruiker vinden wij essentieel om de innovatieve oplossing te valideren.