De laatste fase van de ontwikkelingscyclus: een minimum viable product

Jim Zweers
Jim Zweers
Frontend Developer

In onze reeks artikelen over de ontwikkelingscyclus van digitale producten hebben we aandacht besteed aan de diverse stadia, van een proof of concept tot het creëren van een prototype. Nu duiken we in de eindfase: het ‘minimum viable product’, oftewel MVP. Deze term, oorspronkelijk afkomstig uit de start-up- en technologiewereld, vormt tegenwoordig een essentieel element in de ontwikkelingsaanpak van vele organisaties. Maar wat houdt een MVP eigenlijk in? En waarom is het zo essentieel?

Active Collective Kantoor foto

Wat is een minimum viable product?

Een MVP is letterlijk vertaald een ‘minimaal levensvatbaar product’ en is de eerste versie van een nieuw product of dienst. Een MVP heeft voldoende kenmerken om te voldoen aan de eerste groep gebruikers.

Het idee hierachter is om het product op de markt te brengen met basisfuncties die de kernwaarde of het unieke verkoopargument van het product weergeeft.

Het product heeft net genoeg functionaliteit om te voldoen aan de eerste behoeften van klanten of bezoekers, waardoor er feedback verzameld kan worden voor toekomstige doorontwikkelingen aan het product.

Het belang van een minimum viable product

Een MVP biedt verschillende voordelen:

  • Ten eerste stelt het je in staat om ideeën te testen en valideren zonder een volledig product te hoeven bouwen. Dit bespaart kostbare tijd en middelen en beperkt financiële risico’s.
  • Ten tweede kun je door het bouwen van een MVP je doelgroep beter leren kennen en begrijpen. Door feedback te verzamelen en te analyseren, kun je ontdekken wat je gebruikers echt willen en nodig hebben.
  • Ten derde stelt het je in staat om te leren en snel aanpassingen te doen naar aanleiding van eventuele veranderingen. De wereld verandert namelijk snel, met nieuwe technologieën, concurrenten en marktdynamiek. Een MVP stelt je in staat om wendbaar te blijven tijdens veranderende omstandigheden, zonder dat je vastzit aan een zwaar ontwikkelde en moeilijk te veranderen oplossing.
  • En als laatste: doordat een MVP uitermate geschikt is om feedback te verzamelen, kun je naar aanleiding van die feedback vervolgens in stappen verbeteringen aanbrengen aan je product. Door steeds kleine aanpassingen te doen op basis van echte ervaringen, kun je het product stap voor stap optimaliseren en beter laten aansluiten op de behoeften van de eindgebruiker.

Visual met daarin een uitleg over een MVP.

Het bepalen van een minimum viable product

Het vaststellen van een MVP is een cruciaal proces en vereist een grondige analyse en inzicht in zowel je product als de beoogde doelgroep. Hier zijn enkele stappen die kunnen helpen bij het bepalen van een MVP:

  1. Identificeer de kerndoelgroep: om te beginnen moet je de kerndoelgroep of vroege gebruikers begrijpen. Dit zijn de mensen die waarschijnlijk het meest geïnteresseerd zijn in het product of dienst.
  2. Definieer het kernprobleem: wat is het primaire probleem dat het product oplost? Een duidelijk begrip van dit probleem is essentieel om te bepalen welke functies absoluut noodzakelijk zijn in een MVP.
  3. Identificeer de kernfuncties: deze functies zijn de minimale set van functies die nodig zijn om het kernprobleem dat eerder is geïdentificeerd en gedefinieerd, op te lossen. Deze functies vormen de kern van een MVP.
  4. Bouw, meet en leer: ontwikkel het MVP met de geïdentificeerde kernfuncties en introduceer het bij de kerndoelgroep. Verzamel vervolgens feedback, meet de resultaten en leer ervan om het product verder te verbeteren.
  5. Feedback: gebruik de feedback en de geleerde lessen om het product te verbeteren en meer functies toe te voegen. Herhaal dit proces totdat een volledig product ontstaat dat aansluit bij de behoeften van de klanten.

Het is belangrijk op te merken dat het proces van het bepalen van een MVP niet statisch is, maar dynamisch en iteratief. Dit betekent dat je voortdurend moet blijven leren, aanpassen en verbeteren op basis van de feedback die je krijgt van je gebruikers en de veranderingen in de markt. Daarnaast is het ook belangrijk om een open houding ten opzichte van feedback te hebben.

Het doel van een MVP is om te leren, dus feedback moet worden gezien als een waardevolle bron van informatie, niet als een bedreiging.

Het verschil tussen een MVP en een prototype

Als je aan de slag gaat met het vaststellen van wat je MVP moet zijn, komt de term ‘prototype’ vaak om de hoek kijken. Een prototype is een initiële, ruwe uitvoering van een product of dienst, ontworpen om het design, de werking en gebruiksvriendelijkheid te onderzoeken.

Op het eerste gezicht lijken deze definities veel op elkaar, maar er zijn cruciale verschillen. Het hoofddoel van een MVP is om een concept te bevestigen door het direct in de markt uit te testen met echte gebruikers. Het prototype daarentegen dient vooral om de vormgeving, functionaliteit en gebruiksvriendelijkheid van het product te toetsen. Een ander wezenlijk verschil ligt in de functionaliteiten. Een MVP omvat alleen de meest basale features die vereist zijn om de klantvraag te beantwoorden of een behoefte te vervullen. Een prototype kan daarentegen beperkter zijn en specifiek ingezet worden om bepaalde functies aan een test te onderwerpen.
Uitleg over het proces en de totstandkoming van een MVP.

Conclusie

Een MVP is een krachtig hulpmiddel in de wereld van productontwikkeling, waar verschillende grote succesvolle organisaties, zoals Facebook [1], Spotify & Uber [2] gebruik van hebben gemaakt. Door snel een basisversie van een product op de markt te brengen en daar feedback op te verzamelen, kunnen bedrijven waardevolle inzichten krijgen, hun ideeën valideren en hun producten verbeteren. Bovendien stelt het bouwen van een MVP bedrijven in staat om kostbare middelen te besparen en financiële risico’s te beperken. Kortom, het begrijpen en toepassen van het MVP-concept is daarom van groot belang voor elke organisatie die succesvol wil zijn in de veranderende digitale bedrijfswereld.

Verwijzingen

[1] Wikipedia contributors. (2023). History of Facebook (TheFacebook). Wikipedia. https://en.wikipedia.org/wiki/History_of_Facebook

[2] Sharma, S. (z.d.). How Uber, Airbnb, and Spotify used MVP to become startup unicorns. Classic Informatics: Top Web Development Company in India. https://www.classicinformatics.com/blog/mvp-for-startup-success

Meer nieuws

Alle artikelen

Mogen wij jouw digitale product ontwikkelen?

Probeer je levens van mensen makkelijker of efficiënter te maken, maar loop je vast op de ontwikkeling van een digitaal product? Bij Active Collective ontwikkelen we software voor verschillende sectoren. Wel hebben we specialistische ervaring binnen het Life Sciences & Health Care domein. Welke behoefte je ook hebt; Wij denken met je mee en komen samen tot de perfecte digitale oplossing voor jouw menselijke vraagstuk.

Guido

Neem contact op

Heb je vragen over een digitaal product? We helpen je graag verder. Neem contact met op met Guido voor meer informatie.

Active Collective B.V.
Noorderweg 42-44
1948 PK Beverwijk

0251-29 33 70
[email protected]