Opdrachtgevers benaderen ons vaak met de vraag om een digitaal product te ontwikkelen dat een significante bijdrage moet gaan leveren aan de optimalisatie voor een bepaald proces binnen de organisatie. Om vooraf te bepalen of de betreffende digitale oplossing haalbaar is, starten wij altijd met een proof of concept (PoC). We bespreken wat deze fase precies inhoudt, de redenen achter deze aanpak en waarom dit van belang is.
Wanneer je met een ontwikkelaar om tafel gaat zitten om te praten over het ontwikkelen van een digitaal product, vliegen de volgende termen je om de oren als het gaat over het ontwikkelingsproces van een product: proof of concept, prototype, pilot en minimum viable product (MVP). Er is vaak verwarring over deze termen. Hoewel er overlappingen zijn tussen deze fasen, volgen ze een specifieke volgorde in het ontwikkelingsproces.
Een proof of concept is een onmisbare stap in de ontwikkeling om uiteindelijk tot een product te komen. Zoals benoemd wordt in deze fase de technische haalbaarheid van een concept of idee gevalideerd. De focus ligt dus niet op het onderzoeken van de manier waarop een product ontwikkeld moet worden. Maar uitsluitend op het beoordelen of het technisch haalbaar is om te ontwikkelen. Daarnaast biedt het inzicht om potentiële risico’s te verminderen, functionaliteiten te testen en kosten te besparen waar mogelijk. Het is essentieel om belangrijke stakeholders te betrekken gedurende deze fase. Door deze stap als eerste te doorlopen in het ontwikkelproces van een product, leg je een goede fundering voor een succesvol en efficiënt digitaal product dat gaat voldoen aan alle behoeften van belanghebbenden.
Zoals aangegeven is een belangrijke reden om een proof of concept te maken voor een product het verminderen van risico’s. Door een beperkte versie van het product te bouwen en te testen, kunnen ontwikkelaars potentiële problemen en uitdagingen identificeren voordat ze zich op een grotere, duurdere implementatie storten. Een proof of concept helpt bij het identificeren van technische obstakels, integratieproblemen en andere uitdagingen die anders pas laat in het ontwikkelingsproces zouden kunnen opduiken, waardoor kostbare herwerkingen worden voorkomen.
Soms is het idee voor een product innovatief en baanbrekend, maar is het onduidelijk of de technologieën en infrastructuur momenteel beschikbaar zijn om het concept te ondersteunen. Een proof of concept stelt ontwikkelaars in staat om te experimenteren met verschillende technologieën en platforms om de technische haalbaarheid van het idee te valideren. Als de proof of concept succesvol is, kan dit het groene licht geven om door te gaan met de ontwikkeling van het volledige product.
Het doel van een proof of concept is niet alleen om technische aspecten te testen, maar ook om de functionaliteit van het product te valideren. Het stelt gebruikers in staat om te testen met een werkend proof of concept en feedback te geven over de bruikbaarheid en functionaliteit ervan. Deze feedback is van onschatbare waarde bij het verfijnen van het oorspronkelijke idee en het identificeren van eventuele functies die moeten worden toegevoegd of verwijderd om aan de behoeften van de gebruikers te voldoen.
Het ontwikkelen van een digitaal product vereist in de meeste gevallen een aanzienlijke financiële investering. Zonder de fase door te lopen van een proof of concept is de kans aannemelijk dat het project later problemen ondervindt of niet aan de verwachtingen voldoet. Dit leidt tot verspilling van tijd en geld, en dat is zonde! Door te investeren in een proof of concept krijg je potentiële zwakke punten in het concept in beeld die kunnen worden aangepakt voordat er grote financiële verplichtingen worden aangegaan. Daarnaast is de investering in een proof of concept relatief laag.
Bij de ontwikkeling van een product zijn er meestal verschillende belanghebbenden, zoals investeerders, eindgebruikers, managementteams, en mogelijk anderen. Een proof of concept is een uitstekend hulpmiddel om stakeholders te betrekken bij het project en hen een tastbaar beeld te geven van hoe het uiteindelijke product eruit zal komen te zien en te functioneren.
Bij Active Collective zetten we ons 24/7 in voor het verbeteren van de digitale veiligheid voor bedrijven. Recentelijk hadden wij de eer om deel te nemen aan een klankbordgroep voor een belangrijk onderzoek naar de cyberweerbaarheidskloof van het mkb in... Lees verder
Raymond Martens, CTO van Active Collective, gaf onlangs een presentatie over Project PICTURE tijdens een evenement van het Healthcare Innovation Platform (HIP). Dit initiatief is een samenwerking tussen techbedrijven en zorgprofessionals, gericht op het versnellen van innovaties in de gezondheidszorg.... Lees verder
Als experiment hebben wij een maatwerk AI-chatbot ontwikkeld die getraind is op een grote dataset met financiële informatie, waaronder 67.358 facturen, 80.418 transacties en 3.915 leveranciers. Hierdoor kunnen gebruikers communiceren met deze informatie zonder complexe formules, scripts of queries. De... Lees verder
In het eerste en tweede deel van onze serie over het optimaliseren van een website hebben we de noodzaak van onderhoud en de invloed van snelheid en prestaties besproken. Nu richten we ons op twee cruciale aspecten die vaak over... Lees verder
In de afgelopen jaren is kunstmatige intelligentie (AI) uitgegroeid van een futuristisch concept tot een integraal onderdeel van veel organisaties. Hoewel de initiële hype is afgenomen, blijft de impact van AI groot en onmiskenbaar. AI helpt bij het maken van... Lees verder
Design speelt een belangrijke rol in ons leven en beïnvloedt onze interacties, aankopen, leefruimtes en zelfs ons zelfbeeld. Het fungeert als een visuele vorm van communicatie. Het vormt onze gevoelens over diverse onderwerpen, personen en plaatsen. In een wereld waar... Lees verder
Ik ben Uma, software engineer bij Active Collective. Onlangs heb ik mijn eerste jaar bij Active Collective afgerond. Het afgelopen jaar ben ik een spannende reis begonnen vol uitdagingen, kansen en persoonlijke groei. Met dit artikel wil ik mijn inzichten... Lees verder
Cyberbeveiliging is niet langer meer alleen een zorg voor grote ondernemingen. Ook kleine en middelgrote bedrijven spelen een cruciale rol in onze economie en hebben recht op gedegen bescherming tegen het groeiende risico van cyberaanvallen. In dit artikel belichten we... Lees verder
Probeer je levens van mensen makkelijker of efficiënter te maken, maar loop je vast op de ontwikkeling van een digitaal product? Bij Active Collective ontwikkelen we software voor verschillende sectoren. Wel hebben we specialistische ervaring binnen het Life Sciences & Health Care domein. Welke behoefte je ook hebt; Wij denken met je mee en komen samen tot de perfecte digitale oplossing voor jouw menselijke vraagstuk.
Heb je vragen over een digitaal product? We helpen je graag verder. Neem contact met op met Guido voor meer informatie.