“Accessibility” is een term die de afgelopen tijd in opmars is geweest, en de komende tijd nóg meer voor zal komen. In dit artikel vertel ik je wat het in de basis inhoudt, wat je kunt verwachten van de komende wetgeving en hoe je nu al je toegankelijkheid kan verbeteren (5 tips).
Dat lijkt misschien niet veel, maar dat is ~2 miljoen mensen[1] op de huidige ~17,5 miljoen[2]. Het soort beperking is ook nog eens enorm uiteenlopend. Men kan visueel beperkt zijn, zoals bijvoorbeeld blindheid, een arm missen of het syndroom van Down hebben. Al deze diversiteiten vallen onder het hebben van een beperking.
Handicaps worden in een aantal hoofdcategorieën ingedeeld[3]:
Er is geen harde grens wanneer iets gezien wordt als handicap. Het is iets wat wordt ervaren of medisch bepaald wordt vanwege een syndroom.
Vaak wordt het woord ‘accessibility’ afgekort tot ‘a11y’[4]. Het is een numeroniem, waarin 11 staat voor het aantal letters tussen de letter a en de letter y. Je spreekt het op zijn Engels uit als ‘al-lee’ maar ik zeg vaak gewoon ‘el-lie’. Lekker Nederlands.
De term wordt vaak gebruikt in het creatieve en digitale vakgebied. Men heeft het dan over de aanpassingen die gemaakt worden aan een ontwerp of digitaal product, om ervoor te zorgen dat het toegankelijk is voor alle gebruikers. Vaak wordt het gezien als ‘pleisters plakken’ en vinden ontwerpers en ontwikkelaars het minder leuk werk. Zonde, want je loopt een enorme doelgroep mis wanneer jouw product niet toegankelijk is.
Ik geloof, dat als je toegankelijkheid direct vanaf het begin in het proces meeneemt het geen ‘pleisters plakken’ hoeft te zijn. Sterker nog, het product scoort vaak hoger op SEO en performance[5], wat weer bevorderlijk is voor je vindbaarheid op Google.
De WCAG zijn richtlijnen geschreven door het World Wide Web Consortium (W3C). Dit is een groep van 462 organisaties en full-time personeel die gezamenlijk de ‘regels’ van het internet bepalen. Zij hebben ook de richtlijnen voor toegankelijkheid vastgelegd: de Web Content Accessibility Guidelines. Er zijn op het moment verschillende versies van deze richtlijnen[6]:
Omdat versie 2.2 nog niet gepubliceerd is, en 3.0 een ruwe schets, volgen de meesten op het moment versie 2.1. Apps en websites van de overheid moeten voldoen aan versie 2.0[8].
Binnenkort komt er een nieuwe wet aan die bepaald hoe bedrijven om moeten gaan met toegankelijkheid. De wet ‘tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid’ is voortgekomen uit een bestaande richtlijn (2016/2102) en bij ingang vervalt het woord ‘tijdelijk’[9]. Deze ingang staat gepland voor 2025 en er zal vanaf 2030 op worden gehandhaafd. Dat betekent boetes voor bedrijven die hier niet aan voldoen. Weet je nog toen de AVG wet inging? Nee, niet aardappel-vlees-groenten, Algemene Verordening Gegevensbescherming. Juist, laat je niet verrassen.
Heb je totaal geen technische kennis, maar wil je toch je best doen voor de toegankelijkheid van je website? Dan kan je alvast een paar dingen doen:
“Bekijk de fietsroutes” – Duidelijk en geen onnodige informatie
Onze slogan is ‘Humanizing Technology’, wat betekent dat wij oplossing willen ontwikkelen die de wereld een stukje beter maken. Wij zijn ervan overtuigd dat het toepassen van digitale toegankelijkheid daar goed op aansluit. Daarnaast is het een cruciaal onderdeel van de groei van je bedrijf. Daarom staat dit onderwerp hoog bij ons op de agenda.
Benieuwd in hoeverre jullie digitale omgeving toegankelijk is voor mensen met een beperking? Wij helpen je graag verder zodat jullie geen kansen laten liggen!
Bronvermelding:
1 – Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. (2022, 23 mei). Rechten van mensen met een beperking. Rijksoverheid.nl. Geraadpleegd op 27 februari 2023, van https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/rechten-van-mensen-met-een-handicap
2 – World Bank Group. (2021). Netherlands. The World Bank. Geraadpleegd op 27 februari 2023, van https://data.worldbank.org/country/netherlands
3 – HandicapNL. (2022, 20 juli). Wat is een handicap en welke soorten zijn er? – HandicapNL. Geraadpleegd op 3 maart 2023, van https://handicap.nl/wat-is-een-handicap-en-welke-zijn-er-dan-allemaal/
4 – About – The A11Y Project. (z.d.). A11y Project. Geraadpleegd op 24 februari 2023, van https://www.a11yproject.com/about/#what-does-the-term-a11y-mean
5 – Pluijms, B. (2023, 21 februari). De relatie tussen SEO en digitale toegankelijkheid. Cardan Technobility. Geraadpleegd op 2 maart 2023, van https://technobility.nl/blog/de-relatie-tussen-seo-en-
digitale-toegankelijkheid/
6 – W3C. (2023, 25 januari). WCAG 2 Overview. Web Accessibility Initiative (WAI). Geraadpleegd op 2 maart 2023, van https://www.w3.org/WAI/standards-guidelines/wcag/
7 – W3C. (2022, 6 juli). WCAG 3 Introduction. Web Accessibility Initiative (WAI). Geraadpleegd op 2 maart 2023, van https://www.w3.org/WAI/standards-guidelines/wcag/wcag3-intro/
8 – Wettenbank. (2018, 1 juli). Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid – BWBR0040936. wetten.nl. Geraadpleegd op 2 maart 2023, van https://wetten.overheid.nl/BWBR0040936/2018-07-01
9 – DigiToegankelijk. (z.d.). Beleid Nederland en Europa | Digitoegankelijk. Geraadpleegd op 2 maart 2023, van https://digitoegankelijk.nl/wetgeving/beleid-nederland-en-europa#vn-verdrag
Design speelt een belangrijke rol in ons leven en beïnvloedt onze interacties, aankopen, leefruimtes en zelfs ons zelfbeeld. Het fungeert als een visuele vorm van communicatie. Het vormt onze gevoelens over diverse onderwerpen, personen en plaatsen. In een wereld waar... Lees verder
Ik ben Uma, software engineer bij Active Collective. Onlangs heb ik mijn eerste jaar bij Active Collective afgerond. Het afgelopen jaar ben ik een spannende reis begonnen vol uitdagingen, kansen en persoonlijke groei. Met dit artikel wil ik mijn inzichten... Lees verder
Cyberbeveiliging is niet langer meer alleen een zorg voor grote ondernemingen. Ook kleine en middelgrote bedrijven spelen een cruciale rol in onze economie en hebben recht op gedegen bescherming tegen het groeiende risico van cyberaanvallen. In dit artikel belichten we... Lees verder
In onze reeks artikelen over de ontwikkelingscyclus van digitale producten hebben we aandacht besteed aan de diverse stadia, van een proof of concept tot het creëren van een prototype. Nu duiken we in de eindfase: het ‘minimum viable product’, oftewel... Lees verder
In ons vorige artikel hebben we jullie meegenomen in de eerste fase van de ontwikkeling van een digitaal product, namelijk een proof of concept. De volgende stap is het creëren van een prototype. Maar wat houdt een prototype nu precies... Lees verder
Opdrachtgevers benaderen ons vaak met de vraag om een digitaal product te ontwikkelen dat een significante bijdrage moet gaan leveren aan de optimalisatie voor een bepaald proces binnen de organisatie. Om vooraf te bepalen of de betreffende digitale oplossing haalbaar... Lees verder
In de afgelopen jaren heeft remote werken een enorme vlucht genomen, waarbij steeds meer mensen de vrijheid en flexibiliteit van werken op afstand omarmen. Vietnam is een populaire bestemming voor digital nomads[1] en remote werknemers, vanwege het land’s prachtige landschappen,... Lees verder
In het eerste deel hebben we het gehad over het onderhoud aan je website. In dit artikel gaan we het hebben over de snelheid en prestatie. In een tijd waarin gebruikers steeds hogere eisen stellen aan de snelheid en prestaties... Lees verder
Probeer je levens van mensen makkelijker of efficiënter te maken, maar loop je vast op de ontwikkeling van een digitaal product? Bij Active Collective ontwikkelen we software voor verschillende sectoren. Wel hebben we specialistische ervaring binnen het Life Sciences & Health Care domein. Welke behoefte je ook hebt; Wij denken met je mee en komen samen tot de perfecte digitale oplossing voor jouw menselijke vraagstuk.
Heb je vragen over een digitaal product? We helpen je graag verder. Neem contact met op met Guido voor meer informatie.